 Jocurile si distractiile
sunt mai intense la varstele copilariei si tineretii.stim cu totii ca
copii de varsta ante sau prescolara se joaca tot timpul. Aceasta le
confera conduitelor lor multa flexibilitate si mai ales le dezvolta
imaginatia si creativitatea; tot prin joc este exprimat si gradul de
dezvoltare psihica. Spunem de multe ori : <<Se comporta ca un
copil>> sau <<Parca nu e maturizat>>; aceasta datorita
unei exagerate antrenari in distractii care conduce la o personalitate
nematura, puerila.
Jocul presupune un
plan, fixarea unui scop si fixarea anumitor reguli, ca in final sa se
poata realiza o anumita actiune ce produce satisfactie. Prin joc se afirma
eul copilului, personalitatea sa. Adultul se afirma prin intermediul
activitatilor pe care le desfasoara, dar copilul nu are alta posibilitate
de afirmare decat cea a jocului. Mai tarziu, el se poate afirma si prin
activitate scolara. Activitatea scolara se valorifica prin note, acestea
se sumeaza in medii, rezultatul final al invatarii fiind tardiv din punct
de vedere al evaluarii, pe cand jocul se consuma ca activitate creand
bucuria si satisfactia actiunii ce o cuprinde.
Copiii care sunt lipsiti de posibilitatea de a se juca cu alti copii de
varsta asemanatoare fie din cauza ca nu sunt obisnuiti, fie din cauza ca
nu au cu cine, raman nedezvoltati din punct de vedere al personalitatii.
Jocul ofera copiilor o suma de impresii care contribuie la inbogatirea
cunostintelor despre lume si viata, totodata mareste capacitatea de
intelegere a unor situatii complexe, creeaza capacitati de retinere
stimuland memoria, capacitati de concentrare, de supunere la anumite
reguli, capacitati de a lua decizii rapide, de a rezolva situatii -
problema, intr - un cuvant dezvolta creativitatea. Fiecare joc are reguli.
Atunci cand un copil vrea sa se joace cu un alt grup de copii, el accepta
regulile in mod deliberat, voit. Cu alte cuvinte, el va accepta normele
stabilite, adoptate si respectate de grupul respectiv inainte ca el sa
intre in joc.
Pentru omul adult, jocul
provoaca placere, distreaza, amuza, contribuind mai ales la reenergizarea
sa. Contribuie decisiv si la anularea oboselii, fiind in acest caz un
element de psihoterapie.
Pentru copil, jocul
presupune de cele mai multe ori, pe langa consumul nervos chiar si la cele
mai simple jocuri, si efort fizic, spre deosebire de persoanele adulte
unde acesta lipseste cu desavarsire. Vom vedea foarte des copii jucandu-se
fotbal, sau plimbandu-se cu bicicleta, si nu jucand table sau sah pe o
banca dintr-un loc linistit asa cum fac de obicei
adultii.
Unele jocuri sunt complicate,
altele sunt mai simple. in functie de varsta si de capacitatea de
intelegere si actiune, copilul manifesta preferinte diferite pentru joc,
pe masura trecerii de la o etapa la alta a dezvoltarii psihice. Copilul
mic tinde sa participe la jocurile celor mari, dar de multe ori nu
reuseste sa se integreze conditiilor impuse de joc. Un copil cu o
personalitate mai puternica nu se resemneaza, ci depune eforturi pentru a
face fata. Ceilalti, cu o personalitate mai slaba, renunta, spunandu-si
<<Ei sunt mai mari?eu sunt mic?.>>. Pentru copiii mai mari
jocurile usoare nu prezinta interes, pentru ca nu le ofera posibilitatea
de a se antrena, de a-si etala puterile cu colegii lor de
joc.
Exista cateva lucruri de remarcat: in
primul rand, jocul fortifica un copil din punct de vedere fizic, ii
imprima gustul performantelor precum si mijloacele de a le realiza. in al
doilea rand, jocul creeaza deprinderi pentru lucrul in echipa, pentru
sincronizarea actiunilor proprii cu ale altora, in vederea atingerii unui
scop comun. Un al treilea rand, jocul provoaca o stare de buna dispozitie,
de voie buna, oferindu-i omului posibilitatea de a uita pentru un timp de
toate celelalte si de a se distra,dandu-i parca mai multa pofta de
viata.
Tudor Cristian |